zaterdag 24 oktober 2009

ECUADOR- land van de verkleinwoordjes 2


Ik zal het dan nu eens direkt gaan hebben over de...verkleinwoordjes...als onderdeel van een vrouwelijke economie, een vrouwelijke politiek.
Ik heb ooit in een nederlands tijdschrift...geloof voor de Zorgverzekeraar..geschreven over vrouwenhulpverlening en het gebruik van verkleinwoordjes. Mooi om te zien, is dat ik nu in een heel land zit met verkleinwoordjes. En dat gaat heel ver:
een inbrekertje met een stokje staat voor mijn deurtje van mijn huisje!!!
U heeft hier een schattig projectje.
mijn zoon volgt een opleidinkje aan de Universiteit.
Het verkleinwoordje wordt hier gebruikt om van alles aan te duiden. Het verkleinwoordje is om de dingen, zachter en warmer en minder belangrijk te laten zijn. Soms worden de dingen volledig uit hun verband gerukt. En ik moet er wel om lachen. Want van een inbrekertje met een stokje wordt natuurlijk niemand echt bang.

Chaos
De rechterhersenhelft, in tegenstelling tot de linker- wil geen orde en geen planning. dat is ook de reden waarom zovele Presidenten hier naar huis gestuurd zijn. In ecuador leeft een dictator niet echt lang- en een foute stap en men is weg. Maar wat belangrijker is- is het feit dat de energie van de rechter hersenhelft- gebaat is bij een zekere vorm van chaos! In alle nieuwe managements boeken die gaan over spiritueel management kun je lezen dat het juist gebruik maken van chaos- de creativiteit aanwakkert binnen organisaties. Juist in tegenstelling tot onze soort economie, waarin we juist naar zekerheden streven. Zo worden we verzorgd van de wieg tot het graf en gaan dood aan het gebek aan creativiteit. Een vrouwelijke economie bewegt zich dus op de stroming en komt van daaruit tot nieuwe en creatieve elementen. Echter door het gebrek aan conectie met de eigen linker hersenhelft- wordt er niet echt iets neergezet. Dus er blijft chaos....om de chaos. ( sinds kort heeft Nijenrode een nieuwe stoel- spiritueel management- in een 500 pagina´s dikke tesis- las ik een nieuw woord...en wat mij betreft heeft men hier de juiste klik gemaakt tussen de 2 hersenhelften. CHAORDISCH.
*******
ONDERWIJS
Wat heb ik mij steeds weer druk gemaakt om het aangeboden onderwijs in nederland- Ik vond het WHISKAS onderwijs. hap klare brokken werden aan mijn zoon opgevoerd..en uiteindelijk paste hij in het systeem. Vele nieuwe onderwijsvormen konden ook mijn creatieve goedkeuring niet wegdragen... het kind laten zoeken totdat het een vraag stelde..etc. daar vond ik ook geen enkele creativiteit in. Zou je met een kind kunnen zoeken naar zijn ziel...zou ik hem uit de miljarden mogelijkheden..kunnen inspireren...en zou hij dan zelf op zoek gaan....Ja..ik geloof het wel.
het onderwijs in ecuador is een volledig door de rechterhersenhelft gestuurd onderwijs...In nederland noemden wij het -ervaringsonderwijs-. het is natuurlijk heel iets anders dan teoretisch onderwijs en gaat uit van de ervaring van ( in dit geval de onderwijzer). het zou beter aan kunnen sluiten bij de ervaring van het kind. Maar goed. Wij zeggen dat het onderwijs slecht is...en ik geloof dat echt niet. graag zou ik bijvoorbeeld studenten van een Universiteit in nederland..hier eens een half jaartje willen hebben...ik geloof dat men volledig veranderd naar Nederland teruggaat----als men al teruggaat.
Op alle Universiteiten hier zien we naast de theorie....muziek...kunst..yoga..meditatie etc. Altijd en Overal.
Ik vind dat geweldig.
Een sociale politiek
Sinds de nieuwe President, hebben we een nieuwe mogelijkheid om kleinschalige kredieten aan te vragen. Er is een systeem dat heet 5-5-5. Dat systeem houdt in dat iemand die niets heeft...geen enkel bezit, een krediet kan afsluiten van 5000$, voor 5 jaar en met 5% rente. Ook kun je een krediet tot 20.000 krijgen met een 3 tal personen die als een soort garantie fungeren.

Ik vind het een geweldig systeem----Ecuador is een land van snelle kredieten...vrijwel alle winkels hebben de mogelijkheid om gespreid te betalen. een vrouwelijke economie..wil NU..en jurk of een dekbed of een pan. Heel anders dan in ons land , waar we eerst sparen en dan kopen. Ook hebben vele organisaties een kleine bank in hun dorp. Creditos & Ahorros...dit systeem loopt binnen heel Ecuador en men heeft duizenden creditos en Ahorros....
*******
De moeilijkheid met een vrouwelijke economie is het gebrek aan welk plan voor de toekomst dan ook. Dus men wil wat..leent geld..en het lukt NIET! Dus men kan niet terugbetalen en de bank wordt eigenaar van jouw huis of terrein. De ecuadoriaanse banken zijn dus grootgrondbezitters en daar zit veel van hun kapitaal in. In onze soort gedachten...linker HH, is dat een ongezonde situatie...en ik weet dat niet echt. Wat ik wel zie, is dat de nieuwe President..de verschillende Min. opdracht heeft gegeven om gratis voor de mensen een ondernemersplan te maken. Hier zie ik dan de boel in balans..
*******
VERKEER
Er zijn niet echt veel buitenlanders die hier durven deel te nemen aan het verkeer. het is dus even wennen om volledig op je intuitie te durven rijden! Totdat mijn auto werd gestolen- was autorijden voor mij .---een groot plezier. Bussen zijn een prima vervoermiddel en kosten weinig. Ze stoppen vaak overal en je bent zo van hot naar her. Ook taxis kosten weinig en zijn wat comfortabeler; zeker op lunchtijd.
*******
VOEDSEL
Ecuador kent niet echt een gastronomie. Wat wel zo is...we eten gezond! Voor de Indianen en de landarbeiders is eten...heel belangrijk en dan gezamenlijk. veel mais- bonen ( alle soorten)- aardappels- en slasoorten. Eigenlijk is de rijstcultuur vanuit de conquistador meegenomen naar Ecuador, maar het hoort niet echt bij het land. De kaasjes die de mensen zelf maken zijn heerlijk! Ook verkoopt men een glaasje geitenmelk...net getapt..in de steden. De banaan is echt ongelooflijk---vele soorten bananen...sommigen zijn helemaal niet zoals wij ze kennen en zijn om in de soep te doen, andere om te bakken en chips van te maken en weer andere om zo op te eten. Fruit en vruchtencultuur- zoals ik al zei...de vruchtensapmachine wordt hier dagelijks gebruikt om tenminste 3 liter sap te maken. Dus ik loop de hele dag te sappen, zal ik maar zeggen. Diverse soorten fruit, die ik nog nooit had gezien. Ecuador heeft geen VLEESCULTUUR...dat is natuurlijk typisch Rechter HH en vrouwelijk. De rood-vlees- cultuur, bestaat gewoon niet, daarvoor moet je naar Argentinie en in tegenstelling tot de econormen...moet ik eerlijk bekennen, dat ik wel van zo´n entrecote met vetlaagje ...droom! Wel hebben we een WITVLEES cultuur...kip is in!
*******
GEWOONTEN
We kennen het wel..van net na de oorlog..met de hele familie aan tafel en tussen de middag warm.... Ik zie me nog zitten hoor! Nu rennen we van hot naar her en eten sávonds warm...lekker zwaar getafeld en uitbulken voor de tv..gaan we dan naar bed. Hier in Ecuador neemt niemand je de lunch af. iedereen luncht met familie of collega´s van 1 tot 3 en dan is er ook alles gesloten. Sommige bedrijven hebben de boel nu open omdat mensen elkaar aflossen. Ik vind het heel bijzonder en zou het niet meer willen missen.
*******
CORRUPTIE
In een land wat kampioen is in - netwerken-, ligt de corruptie ( is dat nu wel zo) op de loer. Je neemt altijd iets mee...als je wat wilt van iemand. Heel wat anders lijkt me de witte boorden corruptie- het omkopen van artsen met reisjes- die we kenden vanuit Europa en de VS. Dus ik vind dit meer een speelse manier van omgaan met contacten. Natuurlijk zijn we dan het meest corrupte land ter wereld.
*******
SCHADUWKANTEN VAN EEN VROUWELIJKE ECONOMIE
We zijn slachtoffers en menen dat elke buitenlander ( GRINGO) ons moet terugbetalen voor onze uitbuiting. Vanzelfsprekend wordt je daarom opgelicht- als je niet uitkijkt. Heel in het klein-dingen zijn altijd iets duurder voor een GRINGO. Iedereen vind dat normaal.
We hebben zoveel wetten en regels bedacht, dat de notaris en de advocaat hier het beste leven hebben. Voor elke scheet moeten we hier een document met een stempel en handtekening hebben. We staan urenlang in de rij bij de duizenden advocaten en notarissen die we hier hebben.
We hebben een enorm politie apparaat in werking gezet...ik zeg altijd- hoe meer politie hoe meer rovertjes. De politie zelf geeft nu cursussen aan bewoners van een Urbanisatie--geheel in deze gedachte.
We wonen veelal samen in een ommuurd klein dorp.... we voelen ons daar zekerder. Dat ik een tijd in de bergen woonde, helemaal alleen...werd als ongelooflijk ervaren!
We praten veel...en willen in onze groepen altijd de consensus bereiken...waar had ik dat meer gehoord? dat betekent dat we blijven praten...er ontbreekt de linkerhersenhelft om het ook daadwerkelijk te doen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten