donderdag 22 oktober 2009

EVEN OP EEN RIJTJE



Ik heb de behoefte om uit de veelheid aan informatie, de nieuwe filosofie, de terreinen en mijn nimmer ophoudende creatieve gedachten; de boel eens op een rijtje te zetten. Wat zijn nu de dingen die we in wezen...hebben..

********
TERREIN
Verschillende terreinen die te koop zijn, waarvan de 32 hect. heel mooi zijn, gunstig liggen ivm. het verschil in klimaat wat in Ecuador is. Vlakbij San Miquel de los Bancos. Eigen water, eigen bos, eigen waterval, middenin de rimboe en toch niet ver van de bewoonde wereld.
Een ander terrein is de 60 hect. die precies op de 0-lijn liggen en verschillende terassen kent. Ook al ligt het vlakbij Quito, toch heeft het een milder klimaat omdat het als een soort vallei tussen de bergen ligt. Heel mooi en heel bijzonder! Voor een aantal van ons zal het echter, ondanks de mildheid van het klimaat....te koud zijn. Laten we eens van deze 2 opties uitgaan! ( er zijn duizenden terreinen te koop in Ecuador)
*********
Natuurlijk is het Amazonegebied geweldig--altijd min of meer vochtig warm; toch is het voor ons niet de beste optie, vanwege het malaria en Denge gevaar. Ikzelf heb ook moeite met deze steeds vochtig-warme omgeving. De kust is wel een optie en ik heb er ook een terrein dat 200 meter van het strand ligt.
**********
Stap1.
Met een groep belangstellenden bij elkaar komen ons akkoord maken op een aantal uitgangsprincipes. De filosofie en de economie van de groep.
*********
Stap 2
Diverse financieringsmogelijkheden bekijken. Het ene terrein kost dus 85.000$ ( zij zijn gezakt in prijs; eerst was het 150.000) en het andere kost 275.000 $. In mijn vorige blogs heb ik aangegeven hoeveel dit ongeveer per maand gaat kosten aan aflossing en rente.
**********
Stap 3.
In Nederland moeten we een Stichting of een Cooperatie maken. Dat kan in Ecuador ook, maar de burocratie is daar zo immens, dat we daar een jaar mee bezig zijn! In wezen hebben we niet meer dan 3 personen nodig om een van de twee op te starten. We kunnen daarin een instapbedrag voor de nieuwkomers zetten! Ik neem aan dat we economisch redelijk snel zullen groeien, ik heb diverse mogelijkheden aangegeven en er zijn er inmiddels vanuit de groep (nieuwen) bij gekomen.
***********
Stap 4
Het regelen van de visa! Als we een Stichting of Cooperatie maken kunnen we iedereen in de Stichting als ( in het begin) vrijwilliger, een visum voor een jaar verschaffen. Daarna moet de Stichting of Cooperatie mensen op de loonlijst gaan zetten of gezamenlijke inkomsten genereren en dan kan ieder een permanente visum krijgen. Ook kunnen we een commerciele zaak opzetten ( wel vanuit Nederland graag) en onszelf als eigenaars van de zaak neerzetten.
De kosten van een visum zullen ongeveer 1.500 $ zijn. Omdat ik een zaak had hier, heb ik een permanente visum en dat waren dan mijn kosten. Ook kun je elke 3 maanden naar Peru reizen en dan krijg je een automatische verlenging van 3 maanden. Ik stel voor dat de belangstellenden naar den Haag reizen , naar de Ambassade van Ecuador en daar een eerste visum voor een half jaar regelen. ( dat heb ikzelf gedaan) .
*************
Stap 5
registratie van een stichting of cooperatie in Ecuador. Ik heb geen idee. iemand van ons moet naar de Ecuadoriaanse Ambassade gaan om te vragen of dat moet en hoe! Vraag dan gelijk of ons rijbewijs geldig is in Ecuador. Volgens mij is er net een nieuwe wet..dat dat zo is. Overigens een rijbewijs kost hier 190$ en is heel gemakkelijk te halen.
*************
Stap 6.
De aankoop van het terrein. Moet hier in Ecuador gebeuren en kan binnen 2 maanden geregeld worden. Het is hier boter bij de vis! Dus het geld moet er zijn! Kosten van notarissen e.d. min of meer 800$. Het zou mooi zijn als er zich op het terrein al een of ander optrekje zou bevinden, waar ieder kan zijn als een soort doorgangshuis. Anders moet dan onze eerste prioriteit zijn! Mijn huis kan natuurlijk als doorgangshuis fungeren, maar het ligt wel ver weg van het terrein!.
************
Stap 7
de emigratie. Ik heb alle schepen achter mij verbrand, maar misschien willen jullie een achterdeurtje houden. Het kan zijn dat je een uitkering hebt ( van het UWV) en dan kun je met hen gaan praten of je met behoudt van uitkering hier naartoe mag. Ook kun je voorstellen dat jij het als reintergratietraject kunt zien...misschien betalen zij jou het reintergatiebedrag en een half jaar uitkering uit. ( ze willen je immers graag uit de uitkering hebben) . Uitkeringen vanuit de gemeentes, kunnen op eenzelfde manier worden aangepakt. Je gaat dus je spullen verkopen- ik stuurde alleen 4 dozen met boeken vooruit....ik kan niet zonder, ha,ha,... Sommige dingen stuur je dus vooruit- naar mijn adres (voorlopig). Je kunt hier alles kopen en dan voor een fractie van wat het kost in Nederland. De dollar staat op dit moment 1.60!!! En dat is heel interessant.
Documenten!
Sommige documenten zijn belangrijk hier- dus opleidingspapieren- welke titel heb je? Je kunt daarmee eventueel les geven aan een school of we kunnen onze eigen school opstarten. Ik verscheurde mijn titels omdat ik daar niets meer in zag...maar ik ga ze nu wel halen in nederland. de titels worden op je visum vermeld! Als onze kinderen naar een school moeten, moet je ook een papier hebben van de school waar ze nu zijn. Het klinkt vreemd , maar het land staat bol van de documenten en papieren!!!
************
Stap 8.
We zijn er of komen aan.....Er moeten huizen worden neergezet. In dit klimaat is het bouwen met de caƱa cadua aan te bevelen. het is net als de wilg..heel flexibel en het komt in takken of stengels van 8 meter lang. Ze zijn heel goedkoop ( ik heb iemand die daarin kan onderhandelen). We kunnen ons eigen bio-gas maken en werken met zonnepanelen. Ik heb de mensen ervoor. Ook heb ik een aantal kunstenaars/ architekten die een aantal mooie ontwerpen maken van natuurlijke bouw. Een ervan is mijn vriend..een hele spirituele man. Goed...dan moeten we onze wegen vinden...maar we zijn samen. En dan gaat het heel wat makkelijker.
***********
Stap 9
Spaans leren. Ik ken een aantal leraren die graag naar ons toekomen...en er is met hen te onderhandelen, als we met een groep de taal leren. Ik betaalde 5$ per uur...prive les..4 uur per dag..!
***********
Stap 10.
We zijn er al een tijdje..hebben onze eigen inkomsten en doen dat in de groepspot. We hebben plezier en onze kinderen zijn gelukkig. Wat wil je nog meer?
Voor hen die het nog niet zeker weten...ik kan je astrale kaart maken en kijken of de belangrijke lijnen over Ecuador lopen! Ik heb dan nodig. Geboortetijd ( ongeveer)- datum en plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten