vrijdag 23 oktober 2009

ECUADOR; LAND VAN DE VERKLEINWOORDJES



Mijn hoop heet, Tesjoewa, de ommekeer
Haar moeder heet berouw en zij huilt
Om wat ze heeft aangericht
Ze keert zich en loopt
Langzaam, voetje voor voetje
De andere kant op

Ze zegt klein, niet nog groter
Ze zegt langzaam, niet nog sneller
Ze zegt zacht, niet met geweld
Zeze produceert niet, ze geneest
Ze plundert niet ze balanceert
Haar moeder heet berouw en zij huilt

Mijn hoop heet Tesjoewa, de ommekeer
En mijn moeders zeggen
Er bestaat geen uur en geen dag
Voor niemand ter wereld
Waarop de ommekeer niet mogelijk is.
Dorrothee Sölle




*********






Wat er bekend is over Ecuador is te lezen in een klein aantal boekjes...mijn advies...kijk alleen naar de fotoos..die zijn prachtig. De rest, werkelijk alle rest is geschreven vanuit de linkerhersenhelft ( mannelijk bewustzijn) en heeft niets te maken met wat ik hier 5 jaar lang ervaar en beleef.






**********




Ecuador het enige land met een uniek gebruik van de rechterhersenhelft.


Ik heb wat onderzoek gedaan in de 5 jaar dat ik hier zit en de ontdekkingen die ik deed; werden steeds verbluffender. Werkelijk alles, wordt hier gedaan met een vrouwelijk bewustzijn....Dit heeft natuurlijk niets te maken met vrouwen en mannen. Allen hebben we 2 hersenhelften (waarvan we nog geen 20% gebruiken)..het ene deel- de linker wordt geassocieerd met mannelijk bewustzijn: logisch, handelen, actie, snel, calculerend, lineair denken...en het ego klikt heel makkelijk met deze helft.


Het andere deel... de rechterhersenhelft wordt geassocieerd met het vrouwelijk bewustzijn: creatief, ontvankelijk, licht gevend, zacht, passief en circulair denkend....het ZELF klikt makkelijk met deze kant van onze hersenen. Dit even voor de algemene indruk die ik wilde beschrijven.


***


Veel weten we over de zogenaamde Westersche markt-economien- de Westersche leefwijze. De landen rijk aan geld en arm aan gelukkigheid. Volksziekte nummer 1 is de depressie. Veel weten we ook over de geweldige technologische ontwikkelingen. Het feit dat ik een blog kan schrijven en bij u allen op de keukentafel kan verschijnen...dat feit is te danken aan het mannelijk bewustzijn. Dit blog gaat nu veel meer over ...´het enige land ter wereld´... wat met een totaal vrouwelijk bewustzijn heeft kunnen oefenen. En daardoor een voorbeeld zou kunnen zijn voor een nieuwe wereld-economie. waarbij hier direct gezegd moet worden dat het een noch het ander zaligmakend is; maar dat er gestuurd moet worden door rechts- en uitgevoerd moet worden door links...dat is mij wel duidelijk.




*****




Ecuador en vrouwelijk bewustzijn.


Waarom is dit volgens mij het enige land ter wereld dat zich laat sturen door de rechter-hersenhelft? Wel voor mij was dat duidelijk doordat het land zich ...NOOIT...in een oorlog heeft laten verwikkelen. In plaats daarvan heeft men zich in de tijd van de conquistador...gewoon over laten nemen en is men slaaf van het toenmalige systeem geworden. Slaaf en....IK DOE HET TOCH LEKKER NIET... Dus wat ik zie, is dat vele Indianenstammen- het advies van ATA HUELPA ( grote leider) hebben opgevolgd en zijn gaan slapen...totdat ( en dat is nu) we weer wakker worden en opstaan. Toch lekker niet doen...betekent niets van jezelf geven...wat de conquistador zou kunnen verrijken. En dat betekende...HET ZELF...al het andere wat niet deze enorme waarde had...goud-zilver-olie--etc. heeft men gewoon laten roven. Dat alleen al is heel bijzonder en je komt deze houding overal in Ecuador tegen. We laten ons ....zelf..zomaar niet zien.




*****




Overgangspositie


Ik kwam naar Ecuador en kon ( na 2 jaar) het moment van ontwaken ( dat wat ATA HUELPA had voorspeld)


meemaken. In de eerste 2 jaar zag ik overal..de bijna zware trance...de ogen zwaar...en de ogen dicht ( en dan net op het juiste moment uit de bus stappen). Velen van ons hebben het uitgelegd als...die luie donders..willen de hele dag slapen en doen niets. Niet waar dus.






Ik leefde een jaar- alleen in de bergen...op zo´n 3600 mtr boven de zeespiegel


en ik werd door de zware energie uitgenodigd...om daarin mee te gaan.


Omdat ik mij verzette...mijn ego worstelde daarmee...werd ik depressief.


Ik kon zo heel goed merken dat mijn mannelijke bewustzijn, zich hiertegen


verzette. Toch was de energie sterker...en waar ik ook was...de ogen gingen dicht


en ik was in trance. Ik stapte wel net op tijd uit, als ik in de bus zat. In trance reed ik in de auto


en ook al kende ik Quito niet...precies voor de deur stapte ik dan uit.


Ik had een vriendin, hoog in de bergen, die zo nu en dan langskwam- ze hielp me mee- het zware gras


de baas te worden en we hebben allebei een schep in de handen en ik ben tegen haar


aan het praten....ze was volledig - in slaap- leunend op de schop.




*******




Ik beschrijf hier een overgangsituatie....steeds meer wordt men wakker en vooral de Indianengroepen en plattelandsmensen- gaan zich roeren. Wat blijft is een energie- hier op de equinox- die het ons gemakkelijk maakt om in trance te gaan...of te mediteren.




Politiek


Het politieke is Persoonlijk en het persoonlijke is politiek. de nieuwe jonge President Rafael Correa ( wat mij betreft een van de nieuwe tijd wereldleiders) heeft een geweldige taak- dit wakker geworden volk- te leiden. Hier betekent - wakker worden... de connectie met de linkerhersenhelft. Iedereen is zich politiek bewust- vrouwen en mannen. Iedereen kan letterlijk in dit land de nieuwe President worden. Deze politieke opleiding begint al vrij jong. Op het platteland heeft men zich letterlijk verenigd in verschillende organisaties: zo is er een Junta van het water- een Junta van georganiseerde plattelandarbeiders- vrouwengroepen- Juntas van de openmarkten die we houden. Kortom elk dorp kent een aantal organisaties. Elk jaar veranderen de totale bezetting van deze organisaties- de leden kiezen nieuwe leiders voor hun organisaties. Zo heeft werkelijk iedereen....of je het wilt of niet...de kans om leider te worden van de organisatie. Er wordt dan van jou verwacht dat je alles doet om de organisatie- sterker te maken.




******




Een geweldige mogelijkheid- natuurlijk en...een enorme


valkuil voor het hele systeem. Ik heb vele nieuwe leiders gezien die


gewoon niets deden en het jaar voorbij lieten gaan; zonder iets opmerkelijks te doen.


Ik heb er ook gezien die zich- ondanks het feit dat ze geen leider meer waren, zich bleven inzetten.


Dus...wat mij betreft heb je mensen die een soort natuurlijk leiderschap uitstralen en


je hebt mensen die andere talenten hebben en die moet je niet in een systeem willen persen.




******




Het politieke bewustzijn is vooral sociaal gericht! We vinden dat iedereen- een huis moet hebben- iedereen moet te eten hebben en iedereen moet de kans op ontplooiing hebben en iedereen moet de kans op werk hebben. Alle Ministeries zijn gericht op dit sociale beleid.
*****
Reden waarom je nu vele...rijken..ziet wegtrekken.. naar Europa of de VS...in de hoop van hun zelfverdiende centen te kunnen genieten. Maar er zijn ook vele anderen...die vertrouwen dat het de ´goede kant´ opgaat. Daarmee wil gezegd worden..dat Ecuador haar ziel blijft behouden ( een vrouwelijke ziel) en steeds meer in balans komt.
De jonge president heeft zijn 4- of 8 jaren beleid...in de vorm van een DROOM..op het web gezet. Natuurlijk is dat iets waar wij nog nooit van gehoord hebben. Stel je eens voor dat Balkenende zijn droom voor nederland op het web zou zetten.
******
De ziel
Ondanks het feit dat Ecuador met de dollarisatie meeging, is het het enige land..ter wereld gebleven dat haar ziel niet aan het Amerikaanse systeem heeft verkocht. Ondanks het feit dat sommige Presidenten het hebben geprobeerd- heeft het volk het niet geaccepteerd!!! Dit vind ik om te huilen zo mooi. Alle andere Latijns Amerikaanse landen hebben dat wel gedaan: Brazilie, Argentinie, Mexico en noem maar op. Deze landen hebben nu te maken met een enorme crisis. Ecuador heeft daar helemaal geen last van....ook al zegt men ( om maar wat te kunnen roepen) van wel...

******
We leven van een nationale markt en een zeer kleinschalige exportmarkt. Die exportmarkt is meestal opgezet door de buitenlandse Stichtingen die hier kwamen om ons eens wat te leren...en zijn na een tijdje gewoon doodgebloed.
******
Buitenlandse organisaties
Ecuador kent duizenden Stichtingen en vele waren de missionarissen- vanuit religie of vanuit technisch oogpunt. We zullen die arme donders eens leren..., zo kwam het mannelijk bewustzijn hier binnen. Inmiddels worden ze door deze nieuwe president..aan een streng onderzoek onderworpen en velen worden eruit gegooid. Ecuador kwam erachter dat vele Stichtingen en organisaties die hier kwamen- een soort van maffia waren- geld werd hier witgewassen en doorgesluisd en de gewone bevolking had hier niets aan. Natuurlijk waren niet alle leiders van organisaties opgewassen tegen deze praktijken en sommigen hebben zich kortdurend verrijkt. Overigens geeft het vrouwelijk bewustzijn iedereen altijd weer het- voordeel van de twijfel...en een nieuwe kans..
******
Kinderarbeid
Het is hier heel gewoon dat kinderen meewerken....aangezien de hele familie belangrijk is...zal ook de hele familie meewerken. De echte kinderarbeid is hier teruggedrongen ( nieuwe President) tot 1100 kinderen. 1100 kinderen die nog worden uitgebuit en die door vele sociaal werkers worden opgespoord en in educatieve projecten gezet.
******
Politieke verantwoording
Elke week heeft de nieuwe President een radio praatje van een paar uur ( wat kan die man praten..zeg), waarin ik hoor hoe belangrijk het voor hem is om zijn beleid waar te kunnen maken. Ook op de televisie...onder welk programma dan ook...vertelt de regering wat er deze week bereikt is. Dat is natuurlijk geweldig belangrijk en zo kan iedereen volgen wat de regering heeft gedaan. Natuurlijk kun je nooit iedereen tevreden houden of maken. En het vrouwelijk bewustzijn is dol op protest...het NIET DOEN... Vaak wordt hier geprotesteerd...om het protesteren... en nergens anders om. Als je dan vraagt of er andere ideeën zijn...loopt men alleen maar te schreeuwen.
veel meer in de volgende blogs.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten